Landingside

Derfor skal du optimere dine landingsider

Kend dine landingssider

Hvilken side lander en kunde på, når de besøger din hjemmeside? Er det forsiden? Måske, men i langt de fleste tilfælde lander kunden på en underside.

Hvis du kigger i din statistik for din hjemmeside, kan du ret let identificere de mest populære landingsider for din virksomheds hjemmeside. En landingside kaldes også et kontaktpunkt (opdatereret: core page), og det er altså den første side din kunde kommer i kontakt med. Det vil sige at det ikke nødvendigvis er din forside kunderne bliver mødt af. Hos SideWalk arbejder vi derfor med at alle sider på en hjemmeside er landingsider (core pages) – og derfor bør optimeres derefter. I dette indlæg kan du læse om den visuelle optimering af landingsider. Det er dog også højaktuelt at søgeoptimere disse landingssider. Men mere om det i et fremtidigt blogindlæg.

Optimer dine landingsider (core pages)

Hvad mener vi så med det? Jo, alle sider der er relevante for dine kunder, bør være optimeret. Det kunne f.eks. være:

  • Produktsider
  • Virksomhedens ydelser
  • Kontaktsiden
  • ”Om os” siden
  • Tilmeld kursus
  • Tilmeld nyhedsbrev
  • Konkurrencer
  • mm.

Der er altså mange sider som bør optimeres. Men hvordan kan man så optimere dem?

Før vi dykker ned i konkrete eksempler på optimering kommer her lidt teori om heatmaps og brugeradfærd på hjemmesider.

Heatmap, brugeradfærd og prioritering

Herunder vises et Heatmap hen over Googles websitesøgning. Billedet er et visuelt resultat af brugernes klikadfærd.

Heatmap

Der hvor farven er rød, har vi en stor klikaktivitet. Der hvor farven er blå, har vi en lav klikaktivitet.

Billedet herover viser at der er størst klikaktivitet øverst i venstre side af skærmen. Billedet afspejler faktisk en typisk tendens for de fleste websites i den vestlige verden, da læseretningen er venstre mod højre. Og brugere derfor først lader deres blik falde på venstre side, da det falder dem naturligt.

Brugere er snæversynede, men målrettede.

De fleste brugere er hvad man kan anse for værende snæversynede. En kendt problemstilling, når vi snakker om brugervenlighed. Internettets omfattende struktur har betydet at information kan være lige så svær at finde, som en nål i en høstak. Dette har resulteret i en meget overfladisk adfærd fra brugerne, der som robotter scanner websites efter ledetråde, der kan føre dem videre i deres søgen. Finder brugeren umiddelbart ikke noget, der ser lovende ud, vil de straks trykke tilbage, og gå videre til et nyt website. Hvad kan vi bruge det til?

Det er altid vigtigt at have teorien i baghovedet igennem hele webdesignprocessen. Dataene på billedet fortæller jo nemlig, at ikke alle placeringer på skærmen er optimale. Det ville f.eks. være en meget dårlig idé at placere et vigtigt element nederst til højre. I stedet bør dit primære budskab prioriteres højt, ved at placere det inden for brugerens umiddelbare synsfelt.

Prioritering er altså nødvendigt!

Hvis du vil have brugeren til at købe en vare, skal du altså placere varen foran ham, og ikke forvirre eller aflede opmærksomheden med tilbud om nyhedsbrev eller lignende. Som udgangspunkt starter designprocessen med at skitsere forskellige layoutmuligheder. Dette gøres på baggrund af en liste over ønskede elementer. Elementer der selvfølgelig skal prioriteres. Her kan man med fordel tage udgangspunkt i de kritiske succesfaktorer. Hvad er vigtigt på din landingside? Ønsker du at sælge et produkt, skal produktet selvfølgelig i fokus.

Visuelt kan man også guide brugerne derhen hvor man ønsker. Man kalder det visuelt hierarki. Ligesom vi tiltrækkes af det modsatte køn, tiltrækkes vores opmærksomhed også af grafisk tunge elementer, der skiller sig ud. Dette kan man udnytte i designet af landingsider og selve webdesignet, med f.eks. store pile der peger på købsknappen.

Design af landingssider (core pages)

Med lidt baggrundsviden om heatmaps og prioritering af elementer kan vi nu gå videre med konkrete bud på optimering af landingsider. 

Landingsider har ofte et specifikt formål. Typisk ønsker en virksomhed at sælge et eller flere produkter, men målet med en landingside kunne også være at: “Skaffe et lead til salgsafdelingen eller få en kunde til at tilmelde sig nyhedsbrevet”. Når vi designer landingsider arbejder vi med godt design, god kommunikation, PET modellen og klare CTA. Du kan læse mere om PET modellen her. Her er dog konkrete eksempler på Trust elementer som med fordel kan implementeres på landingsider ifølge P.E.T modellen. 

Det kan landingsider indeholde:

  • Kundeudsagn (Der bekræfter brugerne i at de fortager et godt køb).
  • USP/ESP (Produktets vigtigste egenskaber).
  • Kontaktinformationer (Lad endelig kunden vide I sidder parat ved telefonen).
  • Tillidssymboler (E-handelsmærket og Trustpilot er eksempler på tillidssymboler).
  • En simpel dataformular (Kræv kun de vigtigste informationer af dine kunder).
  • Video (Hvis det sælger budskabet).
  • mm.

Det er også vigtigt at huske de elementære regler for “persuasive design”. Dette kan i praksis gøres ved at identificere de faktorer der kan ødelægge et salg. Herefter gælder det jo så om at eliminere disse, en for en.

Her er en række eksempler, der helt sikkert vil gøre kunden utryg, hvis de ikke er at finde:

  • Andre køberes kommentarer til produktet samt service
  • Leveringstid
  • Pris
  • Forretningsbetingelserne
  • Kontaktinformation
  • Telefonnummer til kundeservice
  • Detaljeret produktinformation
  • Lagerstatus
  • mm.

Er kunden det mindste i tvivl køber de ikke varen hos dig, men med stor sandsynlighed ved en konkurrent de har større tillid til.

Klare Call to action elementer

Sidst, men ikke mindst, skal dine landingsider have klare CTA elementer i form af knapper og formularer, der kan udfyldes.

sidewalk_logo