Har du køreplanen klar til Black Week og Black Friday?
Hvis man som virksomhed ønsker et optimalt udbytte af årets største e-handelsuge – Black Week – så er forarbejdet og strategien altafgørende for din succes.
SideWalk har hjulpet rigtig mange virksomheder til øget salg i forbindelse med Black Week – Vi har eksperterne, der er klar til at gøre det samme for dig.
Black Week starter i uge 47, og selve Black Friday falder i år på fredag d. 25. november. Black Friday markerer ligeledes den uofficielle åbning på julehandlen.
Sidste år satte Black Week igen rekord som den største e-handelsuge nogensinde i Danmark med en omsætning via MobilePay på svimlende 2,2 milliarder kr.
Marketing teamets bedste råd til en stærk strategi
Til Black Friday stiger konkurrencen og forretninger ligger i priskrig med hinanden, men prisen er ikke det eneste som har værdi til Black Week. Flere og flere virksomheder har succes med at promovere andre værdier. Black Week har en stor påvirkning på miljøet og derfor har Green Friday en stor popularitet (det kan du læse om senere i nyhedsbrevet). Stil dig selv spørgsmålet: Hvad er vigtigt for mine kunder og kan jeg tilbyde en værdi udover det gode tilbud, som vil gøre dem mere tilbøjelige til at vælge min forretning.
Nicolajs bedste råd til Google Ads:
Gode råd til dig der kører Google Ads før og under Black Week / Black Friday:
- Øg dit budget markant. Dine konkurrenter øger budgettet – så det skal du også gøre hvis du vil være med.
- Gør det tydeligt på hele siden hvad du kan tilbyde under Black Week og på Black Friday. Med Google Ads leder du kunderne ind på de relevante sider, og størstedelen af dem kommer ikke forbi din forside. Derfor skal du vise din værdi øverst på siden – ofte i en linje over menuen.
- Drop Target ROAS og maksimér konverteringer i stedet. Det handler derfor om at hente konverteringerne i de dage, og, ikke mindst, have en strategi og eksekveringsplan klar for dine Google Ads op til og under Black Week og Black Friday.
Eriks bedste råd til Facebook annoncering:
Fire gode råd til hvordan du bedst muligt forbereder dig til Black Week / Black Friday, hvis du ønsker at annoncere på Facebook.
- Hvis ikke du allerede har fået opsat en Facebook pixel, så skynd dig at få det gjort.
På denne måde kan du (såfremt du kører med tilbud på Black Friday) få ekstremt billig data, som du kan bruge på dine fremtidige kampagner. - Budgettet…
Det er vigtigt at man har gjort sig nogle tanker ift. sit marketingsbudget. Generelt er Black Friday en dyrere periode at annoncere i, da der er mere konkurrence om de gode pladser. Budgettet afhænger i bund og grund af ens mål. - Skal I køre tilbud til Black Friday?
Det er vigtigt at hele organisationen er klar til Black Friday. Facebook er et medie som primært har til formål at “skubbe” budskaber ud til kunderne. Der kan derfor opstå situationer hvor medarbejderne skal være klar. - Vær ude i ordentlig tid.
Når man laver Facebook annoncer, så er det vigtigt at man er ude i ordentlig tid.
Det er derfor ikke holdbart at publicere en annonce samme dag som kampagnen skal i gang. Dette skyldes at der er en behandlingstid på Facebook annoncer, hvor de bliver gennemgået af Facebook inden de lanceres.
Henriettas bedste råd til email marketing:
Email markedsføring er et godt redskab til at skabe mersalg hos de loyale kunder og generelt skabe kundeloyalitet. Derfor vil du kunne bruge email markedsføring i forbindelse med Black Week / Black Friday til at promovere dine tilbud. Det siger sig selv at jo flere subscribers du har på dit nyhedsbrev, jo mere vil du få ud af en sådan strategi.
- Bombardér ikke dine kunder med irrelevante emails… Det vil blot få folk til at unsubscribe, og dermed skabe en negativ effekt for din email markedsføring. Lav i stedet relevante budskaber og segmentér dem til de kunder som vil finde budskabet interessant.
- Tænk personalisering. – Hvordan kan du segmentere og sende relevante mails ud til dine kunder?
- Følg op med køb igen flow (hvis det giver mening med dit produktudvalg).
Kan din hjemmeside håndtere presset fra Black Week?
Det værst tænkelige er sket. Din webshop eller hjemmeside er gået ned under Black Week. Hvert minut koster dig konverteringer. Har du styr på hvad du skal gøre?
Det simple råd er: Hav styr på login og kontaktoplysninger til din hosting, internetudbyder og generelt alle der kan have indflydelse på dit arbejde og hjemmeside denne uge. Hvis uheldet er ude, skal du kunne få det fixet hurtigst muligt.
Husk klimaet – også på Black Friday!
Det kommer næppe som en overraskelse for nogen, at overforbrug er en slem belastning for miljøet. I den optik lever Black Week og Black Friday op til betegnelsen ved at være lidt af ”et sort får”, når det kommer til forbrugernes privatforbrug og kampen om de gode tilbud.
Men man kan, både som virksomhed og forbruger, sagtens være med i opløbet om øget omsætning og de gode tilbud uden at skamme sig over den påvirkning det har på planeten. Tit og ofte handler det blot om at ændre tankegangen og tilgangen til konceptet en smule.
De mange tilbud og deraf følgende indkøb i forbindelse med Black Week / Black Friday påvirker miljøet, klimaet og forøger udledningen af CO2. Statistisk set er nogle af de produkter, man ofte ser gode tilbud på i forbindelse med Black Friday, også nogle af de store CO2-syndere. F.eks. udleder bærbare computere og smartphones store mængder CO2.
Vi kommer ikke udenom at forbrug påvirker klimaet og miljøet, men heldigvis kan man gøre en del selv for at reducere de mængder CO2, der udledes – også i forbindelse med Black Week og Black Friday. Først og fremmest kan man naturligvis overveje om man virkelig har brug for en ny iPhone, computer, bukser, sko eller hvad der nu end måtte friste blandt de mange tilbud. Faktisk anbefales det at man anvender og beholder en smartphone i minimum fire år for at mindske klima- og miljøbelastningen. Man har også mulighed for at fokusere på at købe mere bæredygtigt, såsom økologiske tekstiler, eller reparere det man har.
Fænomenet Green Friday har gjort sit indtog i Danmark inden for de seneste godt fem år. Mange virksomheder implementerer dette tiltag i forbindelse med Black Week, hvor man f.eks. har mulighed for at donere et beløb til velgørenhed, når man handler. Den pågældende virksomhed vil herefter donere en procentsats af det samlede salg ved Black Week / Black Friday til velgørende formål. Essensen af Green Friday er baseret på at købe genbrug, købe bæredygtige produkter og støtte lokale virksomheder, der ofte kæmper en ulige kamp mod de store onlinekæder under Black Week.
Black Week og Black Friday er lig med millionvis af pakker, og forbruget af emballage er selvsagt enormt. Som virksomhed og indehaver af en webshop, har man dog også i denne henseende mulighed for at gøre en positiv forskel i relation til mindskning af CO2 og beskyttelse af miljøet. For virksomheders vedkommende, der sender ordrer og pakker ud til kunder, kan man overveje at anvende miljøvenlig emballage, anvende emballage, der passer til den pågældende vares størrelse samt anvende emballage i god kvalitet.
Som forbruger kan man, hvis man har mulighed for det, vælge at handle i en lokal, fysisk butik, og dermed begrænse miljøomkostninger relateret til emballage.
Tag et grønt aspekt med i overvejelserne, når du handler – og sælger.
Skal vi give din markedsføring det rette boost op til Black Week og ”shop-amok-timerne” på Black Friday den 25. november?
Uanset om du har behov for vejledning og assistance inden for Google Ads, Facebook annoncering, Email markedsføring, SEO eller grafisk design, så er vi klar til at gøre en forskel for din virksomhed op til Black Week!
Kontakt SideWalk på tlf. 71 96 10 66 eller skriv på [email protected] – så kontakter vi dig.
Vi glæder os til at hjælpe dig med at optimere dit salg!
Er din købsoplevelse god nok til at dine kunder har lyst til at komme igen efter Black Week og Black Friday?
Lad os teste det for dig.