Google Analytics 4

Er du klar til det nye Google Analytics 4?

Google Analytics 4 køres i stilling inden for det næste år, og som bruger af det traditionelle Google Analytics, er der en række ting man skal have styr på i relation til denne udfasning.

Først og fremmest skal man være opmærksom på, at der ikke blot er tale om en opdatering eller en ny version. Der er derimod tale om en ny generation af dette epokegørende analyseværktøj, som bl.a. vil komme til at indeholde nye metrics, nyt rapporteringssystem samt nye tilgange og metoder til hjemmesideoptimering og analyse.

Bruger du Google Analytics, skal du være opmærksom at det nuværende Universal Analytics bliver udfaset af Google, og fra den 1. juli 2023 behandles der ikke længere data på almindelige Universal Analytics-ejendomme. Efter den 1. juli 2023 vil du stadig være i stand til at se dine eksisterende Universal Analytics-rapporter og data, men al ny data vil kun blive overført til Google Analytics 4-ejendomme.

En fordel ved udfasningen er altså at man ikke behøver at starte helt fra scratch. Man vil også opleve fordele med hensyn til at man vil have to ejendomme, der kører parallelt med hinanden. På den måde har man adgang til tidligere data og rapportering, hvis man f.eks. ønsker at sammenligne data.

På den baggrund mister du intet af din eksisterende data eller gamle rapporter ved at konvertere til Google Analytics 4.

Samtidig skal man være opmærksom på at den traditionelle Universal Analytics kun understøtter hjemmesider hvorimod Google Analytics 4 understøtter både hjemmesider og apps. Dette er medvirkende til at kreere et mere fyldigt og homogent flow af multichannel data.

Er det et must at opgradere til Google Analytics 4?

Ja, hvis du fortsat vil anvende dette enestående analyseværktøj, så er der ingen vej udenom opgraderingen. Men det er ikke noget, du skal være bekymret for. Tværtimod skal du blot glæde dig over at du får et optimeret og forbedret analyseværktøj, der på bedre vis kan håndtere de udfordringer, der inden for det seneste års tid, er opstået med hensyn til bl.a. sporing og Cookies.

Det nye Google Analytics 4 er, ifølge Google, altså i stand til at bearbejde og håndtere data, der i nogle tilfælde kan være mangelfulde, men som i din nye integration fortsat vil være brugbar. I det nuværende Universal Analytics setup går en masse nyttige analysedata og webtracking tabt i flere og flere browsere.

Google Analytics 4 er altså den nye motor, der skal sikre at der fortsat kan trækkes prægnant og valide analysedata ind i integrationen. Dette sker bl.a. ved hjælp af Machine Learning og AI, der altså har til formål at udfylde ”hullerne” i datagrundlaget.

Hvad skal jeg være opmærksom på og hvornår skal jeg opgradere til Google Analytics 4?

Hvis din hjemmeside eller webshop er udviklet eller hostes af et webbureau, så skal du være opmærksom på at det kan være nødvendigt, at en udvikler skal justere lidt på nogle knapper for at du kommer til at opleve det fulde potentiale ved det nye Google Analytics 4.

Som tidligere nævnt, så anbefaler Google at man i en periode kører Google Analytics Universal og det nye Google Analytics 4 parallelt med hinanden. Hvor længe disse to ejendomme skal køre sideløbende vides endnu ikke med sikkerhed, men jo før du kommer i gang med opsætningen af Google Analytics 4 jo bedre.

Hvis du f.eks. vil anvende datasammenligning fra tidligere år, så skal din nye Google Analytics 4 være opsat inden maj 2022.

Skærp din forretningsindsigt og sæt hjulene i det nye Google Analytics 4 i gang allerede i dag!

SideWalk_Certificeret Google Partner

Skal vi hjælpe dig med Google Analytics 4?

Har du brug for assistance til at føje en Google Analytics 4-ejendom til din aktuelle konfiguration?

SideWalk er Certificeret Google Partner, og vi hjælper dig gerne videre, så du er sikker på at din Google Analytics-konto er korrekt integreret, og du kan gå den næste generation af Google Analytics i møde med ro i sindet.