Guide til SoMe billedstørrelser: Find de rigtige billedformater og safe zones til SoMe

SoMe billedstørrelser - blogindlæg

Det kan efterhånden være en jungle af finde rundt i de forskellige billederstørrelser og formater til sociale medier, men det er vigtigt, hvis du vil skabe visuelt stærkt indhold, der både fanger og engagerer din målgruppe. Vælger du ikke de rigtige formater, risikerer du, at dit indhold bliver både pixeleret og beskåret uhensigtsmæssigt.

Derfor har vi lavet en oversigt over de rigtige billedstørrelser til Facebook, Instagram og LinkedIn, hvor du kan se anbefalede dimensioner, filtyper og safe zones til hver platform.

Hvorfor er det vigtigt at bruge de rigtige formater?

Det er vigtigt at optimere dit indhold til hver enkelt platform. Og selvom det kunne være dejligt, hvis alle platforme kørte one-size-fits-all, så er det desværre ikke virkeligheden. Derfor er det afgørende at vælge de korrekte billedformater og størrelser, for at maksimere effekten af dit indhold på sociale medier. Hvis dine billeder, videoer og grafik ikke er optimeret til platformens specifikationer, risikerer du, at dit indhold bliver beskåret forkert, pixeleret eller ser uprofessionelt ud. Det kan føre til lavere engagement, fordi brugerne simpelthen ikke bemærker eller har lyst til at interagere med uklart eller forstyrrende indhold.

Derudover sikrer de rigtige formater, at vigtige elementer som logoer, tekst og call-to-actions altid forbliver synlige. Når du arbejder med safe zones og dimensioner, skaber du en god visuel oplevelse, der tiltrækker opmærksomhed og øger dit brand’s troværdighed. I sidste ende betyder dette, at dine budskaber kommunikeres effektivt, og din investering i annoncering eller organisk indhold har større sandsynlighed for at give resultater. Sociale medier er en overfyldt arena, og visuelt indhold, der er skræddersyet til platformens krav, er din bedste chance for at skille dig ud og efterlade et stærkt indtryk.

Hvad er safe zones på billeder til sociale medier?

Du har med garanti oplevet det. Enten fordi du selv har gjort det, eller fordi du har set andre gøre det. En story, hvor du ikke kan læse hele teksten, fordi det står bag profilbilledet i toppen, en reel hvor du ikke kan klikke på linket, fordi det står bag beskrivelsen, eller et opslag, der bliver uheldigt beskåret i profilens grid. I disse tilfælde, har der ikke været fokus på safe zones.

Safe zones refererer nemlig til de områder på et billede, hvor vigtige elementer som tekst, links og logoer bør placeres for at undgå at blive skåret af eller dækket af platformens brugergrænseflade. Ved at arbejde ud fra disse områder sikrer du, at dit budskab forbliver synligt og intakt på tværs af forskellige enheder og skærmstørrelser.

Billedstørrelser til sociale medier – din guide

Billedstørrelser Facebook

Facebook er verdens største sociale medie og en uundgåelig platform for virksomheder, der ønsker at nå bredt ud. Her har du mulighed for både organisk og betalt indhold, men konkurrencen om opmærksomhed er hård. Det kræver visuelt stærkt materiale, der engagerer og fanger brugernes interesse. Fra profil- og coverbilleder til annoncer og stories – korrekt format og placering gør en stor forskel.

Facebook profilbillede

På Facebook repræsenterer profilbilledet din virksomhed og vises på alt indhold, du deler. Det skal være enkelt, genkendeligt og centralt placeret for at sikre et professionelt udtryk.

Anbefalet størrelse

320 x 320 pixels

Filtype

JPG eller PNG

Safe zone

Billedet vises som en cirkel, så sørg for, at vigtige elementer er centreret for at undgå beskæring.

Facebook coverbillede

Coverbilledet er en fremtrædende del af din virksomhedsprofil og en mulighed for at vise din virksomheds branding eller igangværende kampagner. Det skal tage højde for overlap fra profilbilledet.

Virksomhedsprofil

1200 x 628 pixels

Personlig profil

851 x 315 pixels

Filtype

JPG eller PNG

Safe zone

Profilbilledet overlapper en del af coverbilledet. Undgå derfor vigtige informationer i nederste venstre hjørne især. Det kan dog være en god idé at centrere indholdet mest muligt mod midten, så det også vises på mobile enheder.

Facebook opslagsbilleder

Brug opslag til at dele relevante nyheder, tilbud eller engagerende visuals. Facebook giver plads til forskellige formater, så du kan vælge det, der passer bedst til din fortælling. Kvadratiske billeder er ideelle til de fleste opslag, hvor portrætbilleder fylder mere og får mere opmærksomhed, mens landskabsbilleder ofte bruges til delte links.

Kvadratisk (1:1)

1080 x 1080 pixels

Portræt (4:5)

1080 x 1350 pixels

Landskab (1.91:1)

1200 x 628 pixels

Filtype

JPG eller PNG

Safe zone

Undgå at placere vigtige elementer tæt på kanterne, da billeder kan beskæres forskelligt afhængigt af enhed og visning.

Facebook stories

Facebook Stories fylder hele skærmen og er velegnede til at dele øjebliksbilleder, bag kulisserne-indhold eller kampagner, der kræver opmærksomhed her og nu.

Anbefalet størrelse

1080 x 1920 pixels (9:16)

Safe zone

Undgå at placere elementer i de øverste 250 pixels og nederste 250 pixels, da disse dækkes af brugergrænsefladen.

Facebook annoncer

Facebook-annoncer giver dig adgang til avanceret målretning. De vises på tværs af feeds, stories og andre placeringer, så korrekt format sikrer maksimal effekt. Ved annoncerne kan du tage udgangspunkt i de andres billedstørrelser, da der er forskel på, hvor annoncen skal vises og dermed hvilke størrelse billedet til annoncen skal være.

Billedstørrelser Instagram

Instagram er en visuel platform. Her søger brugere efter inspiration om alt fra mode, makeup og mad til DIY-projekter og rejser, hvilket gør platformen ideel til at fremvise produkter og skabe stærke visuelle budskaber. Kvaliteten af billeder og videoer er derfor afgørende, især til stories og reels, hvor en hurtig og fængende præsentation er nøglen til succes.

Instagram profilbillede

På Instagram er profilbilledet ofte lille, men det skal stadig repræsentere din virksomhed tydeligt. Et centralt placeret logo eller ikon fungerer bedst.

Anbefalet størrelse

320 x 320 pixels

Filtype

JPG eller PNG

Safe zone

Billedet vises som en cirkel; sørg for, at vigtige elementer er centreret.

Instagram annoncer

Instagram-annoncer vises i feedet, stories og reels. De skal være visuelt stærke og optimeret til placeringen for at sikre maksimal synlighed. Gå derfor med de anbefalede størrelser til annoncerne ud fra, hvor de skal vises.

Instagram logo

Instagram opslagsbilleder

Instagram er visuelt orienteret, så dine opslag skal være æstetisk tiltalende. Uanset om det er kvadratisk, portræt eller landskab, skal billederne fortælle en historie, der inspirerer. Selvom du kan bruge flere størrelser billeder på Instagram, vil vi dog anbefale portrætbillede, da det flyder mere i feedet og på den måde, optager du mest mulig plads og øger chancerne for at fange brugernes opmærksomhed.

Portræt (4:5)

1080 x 1350 pixels

Kvadratisk (1:1)

1080 x 1080 pixels

Landskab (1.91:1)

1080 x 608 pixels

Filtype

JPG eller PNG

Safe zone

Ingen specifik safe zone, men undgå at placere vigtige elementer tæt på kanterne for at sikre synlighed. Prøv så vidt muligt at hold teksten nær midten, uanset hvilken størrelse, du går med. I din profils gittervisning vises der nu billeder i 3:4 format, så har du tekst helt ud til siderne, så vil de muligvis ikke blive vist i grid-oversigten på profilen.

Instagram logo

Instagram stories

Stories på Instagram er perfekte til at dele indhold, der er kreativt og engagerende. Det fylder hele skærmen og forsvinder efter 24 timer, hvilket gør det ideelt til tidsbegrænsede kampagner.

Anbefalet størrelse

1080 x 1920 pixels (9:16)

Filtype

JPG, PNG eller MP4

Safe zone

Undgå at placere vigtige elementer i de øverste 250 pixels og nederste 250 pixels, da disse områder kan dækkes af brugergrænsefladen. Undgå også at placere tekst eller grafik helt ude i siden.

Instagram reels

Reels er korte videoer, der opfordrer til interaktion og viral spredning. Formatet kræver høj visuel kvalitet og engagerende indhold, der hurtigt fanger opmærksomheden.

Anbefalet størrelse

1080 x 1920 pixels (9:16)

Filtype

MP4 – max. 4 GB

Safe zone

Undgå at placere vigtige elementer i de øverste 108 pixels, nederste 320 pixels, venstre 60 pixels og højre 60 pixels for at sikre, at de ikke dækkes af brugergrænsefladen.

Billedstørrelser LinkedIn

LinkedIn kan forstås som Facebook for professionelle. Den bruges primært til B2B-marketing, branding og rekruttering. Her er det vigtigt at levere seriøst, velproduceret og professionelt visuelt indhold, der præsenterer din virksomhed i et troværdigt lys – især gennem profil-, cover- og opslagsbilleder.

LinkedIn profilbillede

LinkedIns profilbillede skal afspejle virksomhedens professionalisme. Et tydeligt logo eller et simpelt design skaber genkendelse og troværdighed.

Anbefalet størrelse

400 x 400 pixels (1:1)

Filtype

JPG eller PNG

Safe zone

På virksomhedsprofiler vises billedet som et kvadrat, mens det på personlige profiler vises som en cirkel. Så prøv at centrere indholdet i midten.

LinkedIn coverbillede

Coverbilledet på LinkedIn er en mulighed for at fremhæve din virksomhedskultur, mission eller værdier. Det er det første, brugerne ser, når de besøger din profil.

Almindelig profil

1584 x 396 pixels (4:1)

Virksomhedsprofil

1128 x 191 pixels (4:1)

Filtype

JPG eller PNG

Safe zone

Profilbilledet overlapper en del af coverbilledet nederst i venstre hjørne. På desktop er det placeret 16 pixels fra venstre og 176 pixels fra toppen.

LinkedIn opslagsbilleder

LinkedIn-opslag bruges ofte til at dele fagligt relevant indhold som artikler, indsigter og virksomhedens succeser. Billeder skal være skarpe og understøtte budskabet. Du kan lave opslag med billeder i forskellige størrelser.

Portræt (4:5)

1080 x 1350 pixels

Kvadratisk (1:1)

1200 x 1200 pixels

Link opslag

1200 x 627 pixels

Filtype

JPG eller PNG

Safe zone

Undgå at placere vigtige elementer tæt på kanterne, da billeder kan beskæres forskelligt afhængigt af enhed og visning.

Ved at følge disse retningslinjer sikrer du, at dit visuelle indhold præsenteres optimalt på tværs af Facebook, Instagram og LinkedIn, hvilket forbedrer din professionelle tilstedeværelse og engagement på sociale medier.

Du kan downloade vores guide til billedstørrelser til sociale medier lige her.

white paper

Guide til SoMe billedstørrelser

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tilsendt vores white paper, så du let kan finde de rigtige billedformater og safe zones til sociale medier. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen.

SoMe billedstørrelse - white paper