Linkbuilding
Linkbuilding kan kategoriseres under SEO, og er stadig et helt centralt element, hvis du vil skabe en god placering for din virksomhed i Googles søgeresultater. Hos Side-Walk arbejder vi med alle aspekter af linkbuilding, og vi er også klar til at hjælpe din virksomhed. Læs med og få mere at vide om linkbuildingens snørklede anatomi.
Få hjælp til linkbuilding


Vi står klar til at hjælpe
Hvad er linkbuilding?
Linkbuilding dækker over mange ting, men helt basalt ligger kernen af indholdet i ordet. Nemlig at ”bygge links” eller måske endnu klarere ”at opbygge faglige relationer og anbefalinger online”. Det handler altså om at skaffe links – helst fra andre hjemmesider til din egen hjemmeside.
Linkbuilding har til formål at forbedre en hjemmesides synlighed på Google og andre søgemaskiner. Når man snakker om linkbuilding, så snakker man primært om intern og ekstern linkbuilding. Under ekstern linkbuilding skelner man yderligere mellem inbound links og outbound links.
Det er især de eksterne links der peger fra andre hjemmesider ind til ens egen hjemmeside, man er interesseret i. Disse links kaldes også for ‘backlinks’, og sender et signal til Google om, at indholdet på dine side er værdifuldt.
Men det er ikke alle links, der er lige gode – så kig også på kvaliteten af de forskellige links, du arbejder med.

Intern linkbuilding
Den interne linkbuilding er måske det nemmeste sted at starte, da denne del udelukkende handler om ens egen hjemmeside. Er du i stand til at linke rundt til de forskellige sider på din hjemmeside med gode interne links og henvisninger, så strukturen står skarpt. Samt kæde dine undersider, services og/eller produkter sammen med relevante krydslinks, så er din interne linkbuilding homogen.
Intern linkbuilding er med til at kreere den gode oplevelse hos den besøgende på dit website. Desuden leder intern linkbuilding vedkommende sikkert rundt, og viderefører brugeren til andre undersider, der er beslægtet med det indhold, som han eller hun i første omgang besøgte dit website for at få information om. Hele den interne linkbuilding handler om sammenhæng mellem linksene og relevans for brugeren.
På samme tid kan velkomponeret intern linkbuilding skabe et mersalg for din virksomhed. I arbejdet med intern linkbuilding skal man tænke på hvad der kunne være interessant for den besøgende udover den side, som han/hun befinder sig på lige nu.
Ekstern linkbuilding
Når man snakker om ekstern linkbuilding i sin helhed, så handler det om links, der peger på en anden hjemmeside. Derfor snakker man også om to typer af ekstern linkbuilding: Inbound (indgående) & outbound (udgående).
Fælles for begge er, at der er tale om en hjemmeside, der peger på en anden hjemmesiden, modsat intern linkbuilding, hvor linket forbliver på samme hjemmeside, men bare på forskellige interne sider. Eksterne links, uagtet om de er indgående eller udgående, involverer derfor interaktionen mellem din hjemmeside og andre hjemmesider på nettet.
Formålene mellem de to typer eksterne links varierer også – men den overordnede idé er at give brugeren ekstra ressourcer eller informationer. Forskellen ligger i, om du er afsenderen, der sender dine brugere over på en anden hjemmeside, for at understøtte dit indhold, eller om der er en anden hjemmeside, der sender brugere ind på din hjemmeside og på den måde giver din hjemmeside mere troværdighed.
Inbound linkbuilding
De fleste tænker på indbound linkbuilding, eller backlinks, når man snakker om ekstern linkbuilding, da det nok den vigtigste af de tre nævnte linkbuilding-typer, men også den sværeste at få udarbejdet og gjort effektfuld. Indgående linkbuilding er links, der går fra andre hjemmesider og ind til din hjemmeside. Sådanne links kan i de fleste tilfælde anskues som anbefalinger, men denne form for ekstern linkbuilding er ikke sort-hvid, men præget af mange lag og elementer.
Som en tommelfingerregel er gode links, de links, der er referencer fra sites, som omhandler eller opererer inden for samme branche som dig. Såfremt din hjemmeside er dansk, er links fra andre danske sites oftest i højest kurs, og så er det også vigtigt at de sites, der linker ind til din hjemmeside, har fornuftige placeringer i Googles søgeparametre.
Linkes der fra to forskellige hjemmesider, der begge har relevant content, så er det den hjemmeside, der har den bedste placering på Google, der giver mest værdi. Links fra hjemmesider med dårlige placeringer på Google, eller har et dårligt renommé, kan de faktisk have en negativ effekt på din placering på Google. Derfor handler det ikke bare om mængden af links, men også om kvaliteten af de pågældende links, der peger ind på din hjemmeside.
Der arbejdes oftest med tre typer af eksterne links:
- Betalt linkbuilding: sponsorerede indlæg og artikler, partnerskaber og sponsorships, samt influencer marketing.
- Gratis linkbuilding: gæsteblogging, branche- og forumsider, virksomhedsoversigtsider, samt sociale medier.
- Naturlig linkbuilding: brugergenereret indhold, anmeldelser og omtale, samt events og konferrencer.
Outbound linkbuilding
Udgående linkbuilding, også kaldet outbound links, hører også under kategorien ekstern linkbuilding. Her arbejder vi nemlig stadig med links, der peger fra én hjemmeside til en anden. Denne gang går det, dog ud på at finde andre websites, som du kan linke til fra din hjemmeside. Det kan være til artikler fra andre virksomheder på andre hjemmesider, der kan underbygge dit eget content og give dine brugere yderligere informationer, eller understøtte dit content. Undersøgelser har vist at Google finder dit site ressourcestærkt med en sådan indsats, og derved kan have en positiv effekt på placeringer.
Ofte er outbound linkbuilding også en god måde at få andre til at linke retur til ens hjemmeside, da man anerkender deres content ved at linke til dem. Det er dog ikke en selvfølge. Disse links styrker også din egen troværdighed, hvis du netop bruger dem til at understøtte dit content ved at linke til troværdige og relevante kilder.
Normalt kigger man på fire typer udgående linkbuilding:
- Akademiske og officielle kilder: videnskabelige artikler og undersøgelser, statistik og datakilde-sider samt officielle regeringshjemmesider med information.
- Branche- og industrihjemmesider: organisationer og branchesider med ressourcer og guides, autoritative blogs og hjemmesider inden for dit felt (ikke konkurrenter), samt værktøjer og ressourcer, der kan hjælpe dine kunder med praktiske opgaver.
- Nyheds- og mediekilder: artikler fra troværdige nyhedsmedier, der handler om relevante emner, samt interviews og ekspertudtalelser fra respekterede journalister og medier.
- NGO’er og velgørende organisationer: ikke-statslige organisationer, der arbejder inden for dit felt, samt velgørende initiativer og projekter, der relaterer til dit indhold.
Kontakt vores linkbuilding specialist idag!
Er dit brancheområde præget af hård konkurrence, så kan du holde dig et skridt foran konkurrenterne med en optimeret linkprofil.
Hos Side-Walk har vi et stort kendskab til intern og ekstern linkbuilding, og vi kan helt sikkert også gøre en forskel for dig. Som udgangspunkt vil vi starte med at se på din hjemmesides content og arbejde videre derfra, men i forhold til linkbuilding, skræddersyer vi individuelle tilbud efter behov og virksomhedsprofil.
Tag fat i os i dag på tlf. 71 96 10 66 eller send en mail på [email protected].
Kontakt os og få et SEO tilbud

Jesper Nielsen
SEO Specialist