Optimer din SEO med AI – en guide til effektivt indhold

Optimer din SEO med AI_SideWalk

For ikke så længe siden, virkede AI (Artificial Intelligence) som ren science fiction. Eller rettere sagt, det var science fiction, eller måske endnu mere præcist, det man kan betegne som science eventuality. Altså et element, som endnu ikke er fuldt udviklet, men som utvivlsomt, inden for en kortere eller længere årrække, vil træde i effekt og skabe forandringsprocesser i samfundet.

Men nu er AI blevet noget, vi er nødt til at forholde os til. AI er blevet et værktøj, som kan optimere arbejdsprocesser inden for mange brancher. AI er en realitet, og science fiction-elementet er blevet raderet væk.

Hvordan AI vil påvirke samfunds- og arbejdsprocesser i årene fremover, vil kræve en større teoretisk afhandling, og vi kan kun antage og kigge i krystalkuglen med hensyn til AI’s relevans og positur om fem eller ti år. Men én ting kan vi godt konkludere. AI er her nu, og det er kommet for at blive.

I dag er AI et element af vores hverdag i større eller mindre grad, og også i sammenhænge hvor vi ikke får øje på det ved første øjekast.

Dette indlæg fokuserer på AI i relation til SEO, da mange i dag anvender AI (ChatGPT) til at generere tekst og billeder til hjemmesider, nyhedsbreve og sociale medier.

Hvordan påvirker AI-genereret indhold dine rankings? Og vigtigst af alt, hvordan kan du udnytte AI til at forbedre din SEO-praksis inden for Googles retningslinjer?

Google, som altid, prioriterer kvalitet i deres søgeresultater. Men hvad er deres holdning til AI-genereret indhold? Google har klart meldt ud, at så længe indholdet ikke manipulerer rangeringer, er det ikke i strid med deres retningslinjer. Dog er der vigtige forbehold: Indholdet skal have et formål ud over at booste rankings, og det skal opfylde standarderne for kvalitet, såsom at tilbyde værdi til brugeren og være støvsuget for stavefejl.

Men hvad er Googles standarder for kvalitetsindhold? For at rangere godt skal dit indhold være originalt, informativt, og fri for fejl. Det skal tilbyde nyttige perspektiver eller indsigter og være rettet mod læseren snarere end søgemaskinerne. Disse krav kan virke udfordrende for AI, især når det kommer til at skabe originalt indhold. Uanset hvor meget AI er i vælten og påskønnes for potentiale og kvalitet, så skal vi ikke glemme at AI i sidste ende blot er en ”generator”. AI baserer sine outputs på eksisterende indhold, og uanset hvor meget vi ønsker at lette vores arbejdsgange, så kan man ikke generere kreativitet eller originalitet. Lige den del er fortsat solidt forankret i den trope vi kan benævne science fiction. Derfor bør AI naturligvis ikke anvendes blindt og uden kritisk sans.  

Så hvordan kan du bruge AI til at forbedre dit indhold? Det afhænger af typen af indhold du producerer. Hvis du skriver om komplekse emner, er det bedst at undgå AI-genereret indhold og stole på menneskelig ekspertise. Men hvis du arbejder med mindre komplekse tekster som produktbeskrivelser, metabeskrivelser eller billedtekster, kan AI være nyttig.

Under alle omstændigheder, og uanset hvor godt et prompt du har udarbejdet, bør du altid gennemgå AI-genereret indhold kritisk for at sikre kvalitet og nøjagtighed. På den baggrund er AI nyttig som assistance i contentproduktion, og til at generere udkast og idéer, som du kan arbejde videre med. Så husk disse retningslinjer, når du bruger AI i udarbejdelsen af content:

  • Undgå AI-genereret indhold til vigtige og komplekse emner.
  • Brug AI til inspiration og hjælp i skriveprocessen.
  • Benyt kun AI til tekster af lav kompleksitet.
  • Gennemgå AI-genereret indhold kritisk for at sikre kvalitet.

Ved at følge disse retningslinjer kan du optimere din SEO med AI-genereret indhold på en effektiv og ansvarlig måde.

Har du for hjælp til optimering af SEO?
Her kan du læse mere om vores kompetencer indenfor SEO, og lige nu får du et godt tilbud på vores populære SEO-Booster-pakke.   

Per Winkel_SideWalk

De bedste hilsner

Per Winkel