10-hyppige-fejl-i-Facebook-Ads-SideWalk

10 hyppige fejl i Facebook Ads

Et essentielt element for succes i virksomheden er at agere professionelt. Dette gør sig i særdeleshed også gældende på din virksomheds Facebook-profil. Hvis din Facebook-profil udstråler professionalisme, kvalitet og kompetence i design, indhold og formidlingen af dine budskaber, så er du kommet langt i forhold til at skabe troværdighed blandt dine følgere, eksisterende og potentielle kunder.

Følg os på Facebook, hvor vi løbende deler tips til bl.a. markedsføring.

#1 Giv brugeren svar og konkret viden

Det kan måske virke lidt paradoksalt, og så alligevel ikke, for uanset om du laver en Facebook annonce for salg af markedets nyeste elbil eller grillpølser, så er det en god idé at styre udenom taktikken hvor man præsenterer sit produkt eller brand som ”toppen af poppen”. Naturligvis vil man gerne investere i et kvalitetsprodukt eller samarbejde med et professionelt brand, men brugeren vil hellere have svar på hvad du gør for at imødegå og løse de udfordringer og problemstillinger, der potentielt er forbundet med dit produkt eller brand.

Løsningsorienterede annoncer har generelt en stærk effekt, og hvis du kan præsentere content i din Facebook Ad, der viser hvordan du kan give brugeren fordele og løsningsmodeller, så er du godt på vej.

#2 Vær kritisk når du skriver teksten

En typisk fejl i mange Facebook Ads er, at der ikke er gjort nok ud af teksten. Mange tænker at folk alligevel ikke læser teksten. Men en gennemarbejdet tekst, der er korrekturlæst, sat professionelt op med afsnit gør en stor forskel. Velvalgte emojis er også fortsat et element, der kan være et positivt tiltag. I en hurtig informationsstrøm sætter emojis lidt kolorit ind i de sorte bogstaver på den hvide baggrund.

Det er vigtigt at fange vedkommende, der scroller forbi din annonce med det samme. Derfor skal afkodningen af din tekst være nem og hurtig. Hvad vil du gerne sige? Skriv stramt, kort og præcist – vær konkret og undgå unødige ord. Indled f.eks. gerne med et spørgsmål. Når du har stillet det indledende spørgsmål, kan du skrive, hvad du kan tilbyde i forhold til svaret på dit spørgsmål. Kort sagt, gør brugeren nysgerrig – med det samme!

#3 Video er et sikkert hit … eller hvad?

Ja og nej og både og. Video er fortsat rigtig populært – også i annoncer. Men du skal være opmærksom på, at der er nogle tommelfingerregler, når du anvender video i Facebook annoncer.

Mange videoer på Facebook afspilles og ses uden lyd, og af den grund kan det anbefales at du får undertekster på din video, så dit budskab ikke går tabt pga. manglende lyd.          

Ligesom vi nævnte med tekstindholdet, gør det samme sig gældende for video. Din video skal være fængende og fange seeren i løbet af de første 2-3 sekunder. Hvis ikke det sker, så scroller vedkommende videre. Væk seerens nysgerrighed i det øjeblik din video begynder at afspille.

#4 Sørg for at CTA matcher din annonce

Der skal være overensstemmelse mellem din annonce og CTA (Call-to-Action), men desværre er der mange, der glemmer dette element, og så kan du spilde dine annoncekroner.

Hvis din CTA er korrekt tilpasset til din annonce er det nemt for brugeren at træffe et valg, når det er klart defineret og synliggjort hvor vedkommende bliver ført. Hele grundprincippet med CTA-funktionen er jo netop at få en bruger til at udføre en given handling, og vi kan lige så godt gøre tilløbet til denne handling gnidningsfri fra starten af. Facebook tilbyder mange forskellige CTA-buttons, f.eks. Læs mere, Tilmeld dig, Køb nu, Kontakt os, Bestil tid, Indhent tilbud, Reservér nu, osv.

Sørg derfor altid for at din CTA afspejler din annonces indhold og formål.

#5 Tag kontrol over placeringen

Mange lader Facebook bestemme hvor de enkelte Facebook Ads skal vises, men det er ikke nødvendigvis i din bedste interesse. Det er vores opfattelse at mange slet ikke kender til de muligheder, de har for manuelt at vælge placeringer til deres Facebook annoncer.  

Du skal altså aktivt vælge hvor dine annoncer skal vises, og i henhold til de enkelte annoncers budskaber og formål, kan det være en rigtig effektiv taktik målt på performance. En given annonce kan skabe langt bedre performance på f.eks. Facebook Marketplace, Messenger, Stories eller på eksterne sites og apps, end hvis du lader Facebook styre placeringerne. Det kan dog også være anbefalelsesværdigt at slå annoncering på eksterne sites fra, da det hurtigt kan blive uoverskueligt, og dermed bliver effekten af dit annoncebudget også hurtigt mindsket.  

#6 Er remarketing indsatsen værd?

Når det kommer til Facebook ads, er remarketing hele indsatsen værd, og i de fleste tilfælde vil det være negativt for dine annoncers performance ikke at tage det med i overvejelserne. Facebook er en af de førende platforme at lave remarketing-målgrupper på, så hvorfor ikke udnytte dette?

I forbindelse med remarketing stalker du groft sagt lidt de besøgende, der har været forbi din hjemmeside, webshop eller interageret med dig på SoMe. Heldigvis kommer du ikke i klemme med loven, da denne form for ”stalking” er helt legal. Når der været udvist interesse for dine produkter, vil vedkommende blive præsenteret for annoncer for dine produkter, og derved bliver der i en periode pustet til gløderne, der blev sået ved den oprindelige interaktion.

I sidste ende kan manglende opsætning af remarketing koste dig salg, og det er selvfølgelig ikke i din interesse.

#7 Boost er nemt, men ikke altid optimalt

Mange, der måske ikke har så meget erfaring i Facebook ads, vælger at booste enkelte opslag med et annoncebudget bag for at højne eksponeringen. Det er ret nemt og kan også have sine fordele, men det ændrer ikke på at du minimerer dine muligheder med hensyn til f.eks. målgruppe, målretning, osv. I mange tilfælde vil det i sidste ende være Facebook, der økonomisk får mest ud af dit boost.

Med et boostet opslag får du kort fortalt færre knapper at dreje på, når du vil strømline og skærpe din annonce i forhold til f.eks. målgruppe, placering, remarketing og opsætningsmuligheder.  

#8 Opsæt din tracking og pixel korrekt

Det er ingen hemmelighed at det jf. skærpningen af EU’s GDPR-forordning, er blevet sværere at tracke Facebook ads performance. Det betyder dog ikke, at man ikke får noget ud af at opsætte tracking og Facebook-pixel på annoncer korrekt, for det gør man bestemt stadig. Dog er der mange, der enten opsætter trackingen på deres Facebook ads forkert eller helt undlader det.

Faktisk kan man sige, at det er blevet endnu vigtigere at opsætte tracking korrekt efter indførelsen af de skærpede krav for GDPR-forordningen, og med UTM (Urchin Tracking Module) kan du fortsat se en masse interessant data i forhold til dine annonceres performance, så du har bedre mulighed for at tilpasse og justere annoncerne, så de når deres fulde potentiale. UTM er kort fortalt et stykke kode, der tilføjes en URL, og som så giver dig mulighed for at se relevant data som f.eks. konverteringer og CTA i Google Analytics.

#9 Ekskludér udsolgte produkter

Hvis man er relativt ny inden for annoncering med Facebook Ads, vil man uundgåeligt ramle ind i fejl og problematikker i opstartsfasen. I forbindelse med webshops og annoncering for produkter, er det en typisk ”begynderfejl”, at man uforvarende kommer til at annoncere for udsolgte produkter. Det er ikke et godt signal at sende til potentielle kunder, der klikker på produktet i din annonce, og så kommer ind på din webshop, for at finde ud af at det er udsolgt.

Heldigvis finder der funktioner i Business Manager, der ekskluderer produkter fra dine annoncer så snart de er udsolgt. Dermed undgår du at udsolgte produkter fortsætter med at florere i dine Facebook Ads … og du undgår også dårlige oplevelser med misfornøjede potentielle kunder, der har klikket på din ”udsolgte” annonce.

#10 Få styr på din målsætning

Mange kaster sig hovedkulds ud i Facebook ads fordi de har hørt, at det er nemt og hurtigt vil skabe resultater. Sådan forholder virkeligheden sig bare ikke, hvis ikke man har styr på de grundlæggende redskaber og metoder inden for Facebook Ads. Så kan man ligeså hælde sine annoncekroner ud ad vinduet…

En målsætning og strategi for dine enkelte Facebook Ads er særdeles vigtig, hvis du vil have et optimalt udbytte ud af dine annoncer. Uanset om din målsætning f.eks. er en højere konverteringsrate eller brandkendskab, så vil det have indflydelse på opsætningen af din annonce. Hvis din målsætning for din annonce er gennemtænkt og ”sidder i skabet”, gør du det ligeledes nemmere for Facebook at eksponere din annonce korrekt.

Næste tip er lige om hjørnet ...

Her kan der stå et skriv om at vi opdatere med tips løbende, og hvordan man får besked følg Facebook?)

Har du brug for hjælp til Facebook?

Har du brug for hjælp eller vil du gerne høre, hvordan du kan komme professionelt i gang med Facebook til din virksomhed? Så tøv ikke med at kontakte mig, Erik, direkte på tlf. 60 55 04 52 eller mail [email protected].

Erik Rund Farve 1200x1200px

Kontakt os

Tag fat i os - det koster aldrig noget at spørge

white paper

Få succes med dine annoncer!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og hent vores White paper, som giver dig hjælp til succes med dine Facebook- og Instagram ads. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen.