Når du har læst indlægget her, vil du vide hvorfor du ikke har råd til at vente med din e-mail markedsføring. Det er et helt speciale for sig, så her har jeg kogt det ned til 6 væsentlige grunde, der forhåbentlig kan være med til at overbevise dig om potentialet i e-mail marketing. Måske endda give dig lyst til at give dig i kast med det.
Som ekspert i e-mail marketing og e-commerce konsulent, kender jeg alt til alle de, ofte skjulte, fordele og potentialer, der ligger i en veltilrettelagt e-mail marketingstrategi. Mange virksomheder kan have en tendens til at miste pusten, inden de rigtigt er kommet i gang med deres e-mail marketing. Spørgsmålene og tvivlen begynder at presse sig på… Hvilket program skal jeg vælge? Hvordan skal jeg få lavet et flow, som kører smart og automatisk? Hvor mange af mine subscribere læser rent faktisk det, jeg sender ud (eller skriver jeg dybest set direkte til indbakkens papirkurv)?
E-mail marketing kan have en tendens til at blive negligeret, og anset som værende en smule forældet i forhold til f.eks. SoMe annoncering – det er en stor fejl. E-mails er fortsat sprællevende, og der er over 100 millioner flere mennesker registreret med en e-mailkonto kontra en konto på et socialt medie. Det anslås at over 4 milliarder mennesker i dag bruger e-mails.
Men som det er tilfældet med så meget andet, så er flotte resultater og høje konverteringer bygget på det arbejde, der investeres i den enkelte e-mail marketingstrategi, og naturligvis spændende content, der differentierer dig fra konkurrenterne i markedet, og fanger opmærksomheden hos eksisterende og potentielle kunder/subscribere.
De 6 grunde
… til hvorfor du ikke har råd til at vente med e-mail marketing!
Direkte kontakt til kunder
Målrettede flows
Dataindsigt til måling af kundeaktivitet
De forskellige platforme til e-mail marketing, som f.eks. Mailchimp, Klaviyo og ActiveCampaign, byder hver især på fordele og ulemper. Størstedelen af værktøjerne til e-mail marketing giver dig dog spændende muligheder i forhold til at se dybere ind i datagrundlaget bag dine nyhedsmails og flows. Muligheden for at tracke på dine e-mails er et godt pejlingsredskab til at analysere på hvad du gør godt, og hvad der eventuelt kunne gøres bedre. Mange overser dog denne feature, og jeg taler ikke bare om åbningsrate. Elementer der er spændende, er f.eks. genereret omsætning, leads og dine subscriberes adfærd på din hjemmeside eller shop.
Høj konvertering
Du tror måske, det er løgn, men statistisk er konverteringen på e-mails langt højere end på sociale medier. Men hvordan er det overhovedet muligt? Det er faktisk simpelt nok. Et socialt medie som Facebook bliver oversvømmet af informationer, annoncer, videoer, osv., og af den årsag bliver din opmærksomhed reduceret betragteligt, når du scroller igennem dit feed. Der skal med andre ord rigtig meget til for at du aktiverer indholdet i dit feed, og læser det mere dybdegående eller ser en video til ende. Derimod hvis først man har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, så er der allerede udvist en interesse, og hvis denne subscriber åbner dit nyhedsbrev, så har du som udgangspunkt vedkommendes udelte opmærksomhed. Det er ikke i samme grad tilfældet på sociale medier, hvor ting nemmere ”drukner” og har en kort levetid.
Den højeste ROI
Lave omkostninger
Starter du fra scratch eller har en liste med nogle få hundrede subscribere, kan du nemt komme i gang med at udsende dine nyhedsmails uden at det koster dig en formue. De fleste e-mail marketing platforme kræver først betaling, når man kommer over et vist antal subscribere. Når først du har opbygget en liste med subscribere, hvor din platform kræver betaling, er det en abonnementsudgift, der i langt de fleste tilfælde sagtens kan betale sig. Afhængig af dine ambitioner med e-mail marketing, kan det også sagtens betale sig fra starten at vælge en betalt platform med flere features end de gratis versioner af e-mail marketing platforme. Du vil helt sikkert sætte pris på forskellen.
Hvor skal du starte?
For at komme godt fra start, skal du vælge det rigtige program til din virksomhed. Der er et hav af programmer med et hav af muligheder, men bare rolig. Jeg har samlet mine 3 anbefalinger til mailprogrammer, hvor du kan læse mere om hvem de er målrettet efter.
Jeg tager gerne en helt uforpligtende snak med dig om dine muligheder for at komme i gang med e-mail marketing, der giver resultater, eller hvordan du eventuelt kan optimere din eksisterende strategi. Jeg har allerede gjort en stor forskel for en lang række kunder med hensyn til deres e-mail marketing.
Kontakt mig på tlf. 30 20 82 23 eller skriv direkte til mig på [email protected].