Hvis man som virksomhed ønsker at være konkurrencedygtig, oppe på beatet og få succes online, er en dårlig hjemmeside noget, der virkelig spænder ben…
En dårlig hjemmeside kan direkte skade en virksomheds omdømme, reducere antallet af potentielle kunder og resultere i en høj bounce rate. Dårlige hjemmesider vil i mange tilfælde ligeledes give brugerne et indtryk af, at der her er tale om useriøse virksomheder.
Men hvad kendetegner så egentlig en dårlig hjemmeside? Det har vi prøvet at samle vores tanker omkring, og i blogindlægget her gennemgår vi nogle af de mest almindelige faldgruber, som kan gøre en hjemmeside ineffektiv og få dine besøgende til at flygte.
Du kan få tips til, hvordan du får en god hjemmeside her.
Hvad gør en hjemmeside dårlig?
Langsom loadtid
Du har helt sikkert oplevet det før. Og det kan hurtigt vække minder tilbage til 90’erne og start 00’erne, hvor det kunne tage flere minutter at indlæse en side på nettet. Men med teknologierne i dag, så går det bare ikke længere. Derfor kan det heller ikke komme som nogen overraskelse, at en af de største syndere, når det kommer til en dårlig hjemmeside, er langsom loadtid.
Vi er utålmodige, og tager en hjemmeside mere end et par sekunder at indlæse, vil mange brugere forlade siden, før de overhovedet når at se dens indhold. Google prioriterer desuden hurtige hjemmesider i deres søgeresultater, så en langsom hjemmeside kan også have en negativ effekt på både SEO og synlighed.
Dårlig navigation og rodet opsætning
En hjemmeside skal være intuitiv og nem at navigere på for brugerne. Hvis brugerne ikke hurtigt kan finde det, de leder efter, vil de sandsynligvis forlade siden og søge information andetsteds. En uoverskuelig menu, for mange irrelevante links og en rodet struktur er typiske tegn på en dårlig hjemmeside.
Ikke responsivt design
I 2025 er en responsiv hjemmeside ikke længere en luksus, men en absolut nødvendighed. En hjemmeside, der ikke fungerer optimalt på mobil, tablet og forskellige skærmstørrelser, vil miste en stor del af sin trafik. Google straffer desuden hjemmesider, der ikke er mobilvenlige, hvilket kan skade SEO.
Dårligt eller irrelevant indhold
Indholdet på en hjemmeside er afgørende for at tiltrække og fastholde brugere. Hvis en hjemmeside indeholder forældet, irrelevant eller sjusket skrevet indhold, vil det give et dårligt indtryk af en uprofessionel virksomhed og mindske brugernes tillid til virksomheden.
For mange pop-ups og reklamer
Selvom reklamer og pop-ups kan være en effektiv indtjeningskilde, kan for mange af dem forstyrre brugeroplevelsen og skabe irritation. Hvis en hjemmeside bombarderer brugerne med pop-ups eller aggressiv annoncering, er der stor sandsynlighed for, at de forlader siden.
Mangel på sikkerhed
En hjemmeside uden HTTPS (SSL-certifikat) eller med sikkerhedsbrister kan skræmme brugere væk og i værste fald gøre virksomheden sårbar over for cyberangreb. Google markerer desuden usikre hjemmesider, hvilket kan reducere besøgstallet yderligere.
Få en stærk hjemmeside med Side-Walk
En dårlig hjemmeside kan have store konsekvenser for en virksomheds online succes. Høj bounce rate, tab af potentielle kunder og dårlig placering i søgemaskinerne er blot nogle af de negative effekter. Hvis man vil være konkurrencedygtig online i 2025, er det afgørende at investere i en professionel, brugervenlig og optimeret hjemmeside. Ved at undgå de ovennævnte faldgruber kan virksomheder sikre, at deres online tilstedeværelse understøtter deres forretning og tiltrækker de rigtige kunder.
Har du brug for en optimeret og responsiv hjemmeside? Hos Side-Walk har vi udviklet hundredvis af hjemmesider for en bred kundeskare og inden for mange forskellige brancher.
Side-Walk tilstræber at give vores kunder mest mulig værdi ved at fokusere på både design og funktionalitet på hjemmesiden. Vores mission er altid at implementere et æstetisk og sammenhængende design, der går helt i tråd med din virksomheds visuelle identitet og branche.
Vi sørger for, at dine besøgende nemt kan finde det, de søger, og at hjemmesiden fremmer konvertering. Ved at kombinere æstetik, brugeroplevelse og teknisk kvalitet skaber vi hjemmesider, der giver din virksomhed en konkurrencemæssig fordel og efterlader et positivt indtryk hos dine kunder. Ligeledes har du også mulighed for at tilkøbe hosting og service- og vedligeholdelsesaftale hos os, så din hjemmeside altid har den højeste grad af sikkerhed og er fuldt beskyttet.
Erik Paarup Maul
Paid Social & e-commerce