PET modellen

PET modellen – Persuasion, Emotion, Trust

PET modellen, der er en e-commerce model, arbejder med begreberne ”Persuasion, emotion & trust”. Modellen arbejder ud fra at alle mennesker reagerer ens på f.eks. frygt. Et andet eksempel på at vi mennesker tænker ens, er måden hvorpå vi søger social validering. Hvis vi er i tvivl om f.eks. et køb, kigger vi på andres oplevelse med det produkt, vi overvejer at købe. Undersøgelser viser at vi har langt større tillid til andre som os selv, frem for f.eks. eksperter der udtaler sig. Derfor kigger vi f.eks. rigtig meget på Trustpilot for at få svar på om vi nu også kan have tillid til en virksomhed før vi handler med dem.

Selvom din virksomhed ikke sælger varer online, er PET modellen altså et spændende værktøj, som kan hjælpe dig med at forbedre din hjemmeside med f.eks. kundeudtalelser, tilbud, billeder, mm. Som virksomhed kan man tage de elementer, man kan bruge og undlade resten. Derfor ser PET modellen ikke altid ens ud, men her er et bud på hvordan den kunne se ud:

Persuasion

Hvis brugeren har for mange valg, vil de slet ikke vælge noget!

Brugerne ønsker sig flere valg! Hvis man spørger dem, vil de sige, vis mig det hele! Problemet er bare at viser man dem for meget, fryser de! Og så køber de slet ingenting. Derfor er det ofte bedre at have et mindre mere velovervejet udvalg, så det er mere overskueligt at foretage et valg.

Power of free

Ord som gratis og ny kan være kraftfulde ord at benytte i sin markedsføring, da mennesker elsker nye og gratis ting.

Commitment

Hvis f.eks. du får en kunde der ikke er klar til at købe – til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, skabes der over tid en commitment, der med stor sandsynlighed kan generere et salg senere.

Emotion

Scarcity

Da menneskets hjerne fra naturens side, ikke kan tåle at tabe, kan et begrænset tilbud, virke uimodståeligt.

Hjernen lærer bedst ved at få fortalt historier

Storytelling er ikke blot et buzz word fra slut 90’erne – undersøgelser viser at menneskets hjerne husker en historie langt bedre end en række fakta, og har dermed lettere ved at genkalde historien.

Billeder af mad, sex og fare får flest klik

Statistikker viser at billeder af mad, sex og farlige situationer er de billeder der bliver klikket mest på online. Hvis dit produkt og din virksomhed kan tillade sig det, er det altså gode visuelle virkemidler.

Trust

Social validering

Hvis brugeren er usikker på hvad de skal vælge, kigger de på hvad andre har valgt før dem. Derfor er brugeranmeldelser og kommentarer knyttet til et produkt, en god måde at skabe mersalg.

Ansigtsgenkendelse

Der er et helt center i hjernen, der er reserveret til at huske og genkende ansigter. Det er derfor altid en god idé at sætte ansigt på virksomheden. Det øger chancen for at blive husket og ikke mindst valgt til en opgave. Facebook benytter f.eks. ansigtsgenkendelse i deres annoncer, hvor dine venners ansigt vises sammen med teksten ”har synes godt om”.

Priser og nomineringer

Priser og nomineringer er med til at skabe ”tillid”. Men også ved f.eks. at vise dine samarbejdspartneres logoer kan vi skabe mere ”tillid” til jeres kunder.

7 principles of persuasive techniques

Hertil vil jeg anbefale dig at se denne video, som visuelt forklarer hvordan 7 af de mest gængse persuasion teknikker fungerer. 

Se videoen her.

sidewalk_logo