Google dropper continuous scroll: Sådan påvirker det din SEO-strategi

Google Continuous scroll - blogindlæg om SEO tiltag

I de seneste år har Google konstant tilpasset og fornyet sin søgefunktion for at forbedre brugeroplevelsen. En af de mest bemærkelsesværdige ændringer i nyere tid var introduktionen af ‘continuous scroll’ eller ‘infinity scroll’ i 2021. Det gav brugerne mulighed for at scrolle kontinuerligt gennem søgeresultater uden at skulle klikke på “Næste” for at se flere resultater.

Men nu har Google besluttet at gå tilbage til den traditionelle opsætning med sider i søgeresultaterne og væk fra ‘evigheds-scroll’. Denne ændring kan have væsentlig indflydelse på din SEO-strategi og SEO-indsats fremadrettet.

Ikke mere continuous scroll: Hvad betyder det? 

Hvad er continuous scroll? 

Med inspiration fra populære sociale medier introducerede Google for første gang continuous scroll på mobile enheder i oktober 2021, og rullede det senere ud til desktop-brugere i december 2022. Formålet var at forbedre brugeroplevelsen ved at fjerne behovet for at klikke på “Næste” for at se flere søgeresultater. I stedet kunne brugerne scrolle uendeligt gennem søgeresultaterne, hvilket gjorde det nemmere og hurtigere at finde det, de søgte efter. Det betød også, at brugernes adfærd på Google ændrede sig, og at lavere placerede søgeresultater fik øget synlighed, da de ikke længere lå ‘skjult’ på side 2 eller side 3. 

Hvorfor dropper Google continuous scroll?

Der er flere grunde til at Google har besluttet at fjerne infinity scroll. For det første har det vist sig, at automatisk indlæsning af flere resultater ikke forbedrede brugerens tilfredshed markant. Det viste sig også, at denne funktion kunne påvirke loading-tider negativt, da der blev indlæst flere resultater, end brugeren måske havde brug for. Google har derfor valgt at gå tilbage til den klassiske opsætning med sider i søgeresultaterne, som giver en mere kontrolleret og hurtigere søgeoplevelse. 

Hvordan påvirkes SEO af den nye opsætning på Google?

Synlighed og klikfrekvens (CTR)

En af de største ændringer, som du skal være opmærksom på inden for SEO, er, hvordan synligheden af søgeresultater ændres med tilbagevenden til sidetal. Med continuous scroll, eller infinity scroll, blev de første 20-30 resultater typisk indlæst på én side, hvilket øgede synligheden for sider, der lå længere nede i søgeresultaterne. Nu, hvor Google igen anvender sider i søgeresultaterne, vil resultater, der ligger på side 2 eller længere nede, sandsynligvis opleve et fald i CTR og synlighed. 

Ændringer i brugeradfærd

Med infinity scroll blev brugerne vant til at scrolle videre, som vi kender det fra sociale medier, indtil de fandt, hvad de søgte efter. Dette kunne potentielt øge trafikken til sider, der normalt ville være skjult bag et klik til side 2 eller 3. Nu hvor Google igen arbejder med sider i søgeresultaterne, vil det igen blive vigtigt at sikre, at din side rangerer på den første side af søgeresultaterne, da mange brugere muligvis ikke vil klikke videre til de næste sider. Præcis som det var før continuous scroll blev udrullet. 

SEO-rapportering og dataanalyse 

Med continuous scroll blev SEO-rapporteringen en smule anderledes, da der ikke længere var en klar opdeling mellem side 1, side 2 osv. Nu, hvor vi igen vender tilbage til en mere traditionel opsætning, kan SEO-specialister igen bruge data fra Google Search Console til at analysere, hvor deres sider rangerer på hver enkelt side af søgeresultaterne. Dette giver en mere præcis indsigt i, hvordan ændringer i SEO-strategien påvirker synligheden, og hvilke indsatser der skal justeres løbende. 

Indflydelse på annoncering

En anden væsentlig faktor at overveje er, hvordan ændringen påvirker betalte annoncer. Med infinity scroll blev der introduceret annoncer midt i søgeresultater, hvor sideskiftet normalt ville være. Nu, hvor vi vender tilbage til sideopdeling, ændres placeringen af annoncer sig også, hvilket kan påvirke både omkostningerne ved annoncering og effektiviteten af dine kampagner. 

SEO

grunde til at øge SEO-indsatsen i lyset af Googles nye opsætning

1. Øget konkurrence om placeringer på side 1 

Nu hvor søgeresultaterne igen bliver vist på sider, vil der umiddelbart vises færre søgeresultater, hvilket gør, at konkurrencen om at nå side 1 bliver betydeligt intensiveret. Det er vigtigt at sikre, at din side er optimeret til at rangere højt, da mange brugere ikke vil klikke videre til side 2 eller derover. 

2. Reduceret synlighed i søgeresultater  

Nu hvor paginering, sider i søgeresultaterne, er vendt retur, flyttes fokus tilbage mod de ti første søgeresultater, som typisk vises på side 1. Det betyder altså, at den øgede synlighed, continuous scroll gav til resultater, der ikke før lå på side 1 eller i top 10, nu vil være væk – eller i hvert fald betydeligt minimeret. Derfor er der igen stort fokus på at være i top 10 af søgeresultaterne. 

3. Brugeroplevelse og optimeret indhold

Nu hvor siderne er tilbage i søgeresultaterne, bliver kvaliteten af dit content endnu vigtigere. En veloptimeret hjemmeside med relevant, engagerende og kvalitetsmæssigt indhold vil blive favoriseret af Google og derfor rangere højere i resultaterne end sider med irrelevant content, der ikke har god kvalitet. Det giver nemlig brugerne en øget brugeroplevelse på Google, hvis de hurtigt kan finde relevant indhold uden at skulle klikke videre til side 2 eller 3. Det kan derfor være en god idé at give din hjemmeside en SEO-optimering for at forbedre chancerne for gode placeringer på Google. Her skal der også fokuseres på hastigheden og hvorvidt din hjemmeside er mobilvenlig, da disse typer hjemmesider har større chancer for at rangere højt i søgeresultaterne. 

4. Øget fokus på mobiloptimering 

En vigtig faktor i Googles rangering er mobilvenlighed. Er en hjemmeside ikke mobilvenlig, trækker det betydeligt ned i brugeroplevelsen, når en bruger tilgår hjemmesiden fra en mobil enhed. Derfor er det vigtigt at sørge for, at din hjemmeside er optimeret efter flere typer enheder, men især at den fungerer godt på mobilen. 

5. Langsigtet SEO-strategi 

Med de hyppige ændringer i Googles algoritme og søgeresulternes struktur er det vigtigere end nogensinde at have en langsigtet SEO-strategi, der er fleksibel og tilpasningsdygtig. Det kræver løbende overvågning og analyse af SEO-indsatserne samt hvordan din hjemmeside klarer sig på Google, og justeringer, når der er behov for det.

Med de seneste ændringer i Googles søgeresultater er det altså vigtigere end nogensinde at have en klar og effektiv SEO-strategi. Uanset om du ønsker at forbedre din synlighed, øge trafikken til din hjemmeside, eller sikre dig, at dine annoncer når ud til den rette målgruppe, kan vi hos Side-Walk hjælpe dig med at nå dine mål. 

Hvordan kan Side-Walk hjælpe med SEO?

Hos Side-Walk har vi specialister i SEO og digital markedsføring. Vi forstår, hvordan ændringer i Googles algoritmer og brugeroplevelse påvirker din synlighed og trafik, og vigtigheden af at kunne tilpasse sig disse ændringer. Vores team kan hjælpe dig med at navigere gennem disse ændringer og optimere din hjemmeside, så den fortsat rangerer højt i Googles søgeresultater. 

Vi tilbyder skræddersyede SEO-løsninger, der passer til din virksomheds behov og mål. Kontakt os i dag for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at forbedre din SEO-indsats og sikre, at din hjemmeside forbliver konkurrencedygtig i et stadigt skiftende digitalt landskab. 

Hjælp til SEO

Har du brug for hjælp til at komme i gang med at arbejde mere effektivt med SEO? Hos Side-Walk sidder vi klar til at hjælpe dig med din SEO indsats uanset hvor meget eller lidt, du har arbejdet med det før.  

Du kan læse mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med søgemaskineoptimering og få en uforpligtende snak om forbedringer til din strategi.

Jesper Wiveson Nielsen - SEO specialist

Jesper Wiveson Nielsen

SEO Specialist

Camilla Lund – Marketing konsulent Side-Walk

Camilla Lund

Marketingkonsulent